Presentat el II Pla estratègic d´Òdena amb l´assistència dels redactors i veïnat participatiu
Dimecres, 16 de març de 2011 a les 00:00
Dimarts 15 de març al vespre el Saló de plens de l´Ajuntament quedà ple degut a la presentació del II Pla Estratègic d´Òdena. A l´acte hi van ser present diferents regidors del municipi, el mateix alcalde Francisco Guisado, qui va obrir i tancar l´acte, diferents veïns, el diputat Pere Calbó, l´alcalde de Montmaneu Enric Ametller, Ramon Felip (UE) i en representació de la Cambra de Comerç d´Igualada Josep Vallès.
Una vegada feta la introducció els redactors del document van fer la seva exposició parlant dels punts febles, forts, amenaces i potencials que té el municipi odenenc. La redacció ha anat a càrrec de l´empresa Gallet i Niubó consultors associats.
La informació de la realitat del municipi ha estat extreta també gràcies a la informació obtinguda del veïnat del municipi de diferent perfil: entitats, administració, associacions, pagesia, entre d´altres. Es van fer una sèrie d´entrevistes amb persones coneixedores del municipi a través del debat Pla d´Acció. De forma paral•lela es va fer el Pla de Comerç a través d´Aribau Associats. El document del II Pla Estratègic d´Òdena està penjat a la web municipal.
Entre els punts febles hi ha la manca de cohesió social tenint com a referència un barri com ho és el de Santa Olga, un altre són els problemes d´identificació local i un altre punt feble és el fet que no hi hagi uns Institut de secundària amb el fet que es podria evitar un fracàs escolar tot i el bon prestigi de l´escola castell d´Òdena i també evitar el transport. El comerç ve caracteritzat per pocs establiments, amb una baixa oferta i la compra majoritàriament la fan fora del municipi.
Referent al treball, el 22% dels llocs de treball del municipi són coberts per persones censades a Òdena i per tant hi ha una mobilitat elevadíssima. També s´hi veu una debilitat en el sector de serveis.
Referent a les amenaces que té el municipi hi ha el fet que té una proximitat amb Barcelona i l´àrea metropolitana. La crisis immobiliària també ho és.
D´altra banda Òdena ha crescut relativament poc respecte altres municipis de Catalunya.
Entre els punts forts que presenta el document hi ha les bones comunicacions externes reflectides per la carretera que duu de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Manresa i Igualada, i la futura línea de tren.
L´escola Castell d´Òdena té un gran prestigi i a la vegada representa un punt de trobada entre el conjunt de la població on es relaciona i aquest fet aconsegueix més identitat amb el municipi
D´altra banda hi ha una oferta de Serveis Culturals molt més potent per a la població, també juguen amb el teixit associatiu i integra a les persones que venen de fora.
L´entorn natural és un altre punt positiu d´Òdena i lligat amb el turisme rural, per exemple. Entre l´apartat d´oportunitats que es van citar segons el document del II Pla Estratègic d´Òdena, l´Ajuntament té el projecte del Centre d´Interpretació del Guix, projecte que va ser aprovat per entrar a la Llei de Barris. Al no entrar-hi quan l´Ajuntament tingui els recursos el podrà tirar endavant. L´Outlet Anoia seria una altra oportunitat. El turisme és un sector que també caldria potenciar segons aquest document.
Òdena serà el punt de referència del nou eix. Per una banda hi ha la connexió cap el Port de Barcelona i d´altra tindrà un lligam proper amb Lleida i Girona.
Hi ha dos escenaris en aquest document, el tendencial i l´alternatiu (singular). En el primer hi ha les tendències actuals i en el segon es planteja quina és la gestió d´aquestes tendències del municipi.
En relació al fet de cap on es vol anar segons el Pla Estratègic, els redactors van parlar de 5 línees estratègiques. La primera enfoca l´urbanisme com a factor de consolidació d´un model de municipi adaptat a les demandes i necessitats de la població local que respongui als reptes de la cohesió social, el desenvolupament econòmic i la sostenibilitat.
La línia estratègica 2 té a veure amb un model de desenvolupament econòmic diversificat que combina els factors endògens amb els exògens. La tercera línia té relació amb un paper territorial proactiu per a generar oportunitats en l´entorn de veïnatge dins la Conca d´Òdena i l´Àrea Metropolitana de Barcelona. La quarta línia té relació amb la formació com a instrument de desenvolupament i cohesió social i la cinquena línia estratègica té relació amb uns serveis públics adequats a les necessitats de la població i als reptes de futur del municipi.
La Planificació Estratègica és un mètode ordenat per a produir decisions i accions que conformen i guien el que una organització (empresa, institució, territori,…) vol assolir, a partir de la perspectiva d´allò que és, anticipant-se al futur per tal de competir, adaptar-se a l´entorn i preparar-se pel canvi en un horitzó d´incerteses. A diferència de la planificació a llarg termini, la Planificació Estratègica considera l´entorn com un sistema viu i canviant. La Planificació Estratègica estimula la participació, acomoda interessos divergents, ajuda a ordenar les decisions que s´han d´emprendre i alhora garanteix una millor implementació. L´objectiu de plantejar-se és com integrar les institucions i els individus amb l´anàlisi de la situació per tal d´estructurar de manera planificada i participativa el procés d´adaptació a un futur canviant.
El Pla Estratègic d´Òdena es projecta com un pla dirigit a l´acció, que exigeix la participació i el consens majoritari de tots els agents amb capacitat de transformar el territori, i un compromís d´actuació entre aquests per tal de desenvolupar les línees estratègiques. Un Pla Estratègic ha de servir de marc de relació entre tota la ciutadania per tal que de forma col•lectiva i organitzada cadascú trobi el seu paper d´actor d´un procés que no li és aliè, i a la vegada es comprometi en el mateix, convertint la crítica en acció.
Darrera actualització: 27.02.2019 | 15:42
Una vegada feta la introducció els redactors del document van fer la seva exposició parlant dels punts febles, forts, amenaces i potencials que té el municipi odenenc. La redacció ha anat a càrrec de l´empresa Gallet i Niubó consultors associats.
La informació de la realitat del municipi ha estat extreta també gràcies a la informació obtinguda del veïnat del municipi de diferent perfil: entitats, administració, associacions, pagesia, entre d´altres. Es van fer una sèrie d´entrevistes amb persones coneixedores del municipi a través del debat Pla d´Acció. De forma paral•lela es va fer el Pla de Comerç a través d´Aribau Associats. El document del II Pla Estratègic d´Òdena està penjat a la web municipal.
Entre els punts febles hi ha la manca de cohesió social tenint com a referència un barri com ho és el de Santa Olga, un altre són els problemes d´identificació local i un altre punt feble és el fet que no hi hagi uns Institut de secundària amb el fet que es podria evitar un fracàs escolar tot i el bon prestigi de l´escola castell d´Òdena i també evitar el transport. El comerç ve caracteritzat per pocs establiments, amb una baixa oferta i la compra majoritàriament la fan fora del municipi.
Referent al treball, el 22% dels llocs de treball del municipi són coberts per persones censades a Òdena i per tant hi ha una mobilitat elevadíssima. També s´hi veu una debilitat en el sector de serveis.
Referent a les amenaces que té el municipi hi ha el fet que té una proximitat amb Barcelona i l´àrea metropolitana. La crisis immobiliària també ho és.
D´altra banda Òdena ha crescut relativament poc respecte altres municipis de Catalunya.
Entre els punts forts que presenta el document hi ha les bones comunicacions externes reflectides per la carretera que duu de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Manresa i Igualada, i la futura línea de tren.
L´escola Castell d´Òdena té un gran prestigi i a la vegada representa un punt de trobada entre el conjunt de la població on es relaciona i aquest fet aconsegueix més identitat amb el municipi
D´altra banda hi ha una oferta de Serveis Culturals molt més potent per a la població, també juguen amb el teixit associatiu i integra a les persones que venen de fora.
L´entorn natural és un altre punt positiu d´Òdena i lligat amb el turisme rural, per exemple. Entre l´apartat d´oportunitats que es van citar segons el document del II Pla Estratègic d´Òdena, l´Ajuntament té el projecte del Centre d´Interpretació del Guix, projecte que va ser aprovat per entrar a la Llei de Barris. Al no entrar-hi quan l´Ajuntament tingui els recursos el podrà tirar endavant. L´Outlet Anoia seria una altra oportunitat. El turisme és un sector que també caldria potenciar segons aquest document.
Òdena serà el punt de referència del nou eix. Per una banda hi ha la connexió cap el Port de Barcelona i d´altra tindrà un lligam proper amb Lleida i Girona.
Hi ha dos escenaris en aquest document, el tendencial i l´alternatiu (singular). En el primer hi ha les tendències actuals i en el segon es planteja quina és la gestió d´aquestes tendències del municipi.
En relació al fet de cap on es vol anar segons el Pla Estratègic, els redactors van parlar de 5 línees estratègiques. La primera enfoca l´urbanisme com a factor de consolidació d´un model de municipi adaptat a les demandes i necessitats de la població local que respongui als reptes de la cohesió social, el desenvolupament econòmic i la sostenibilitat.
La línia estratègica 2 té a veure amb un model de desenvolupament econòmic diversificat que combina els factors endògens amb els exògens. La tercera línia té relació amb un paper territorial proactiu per a generar oportunitats en l´entorn de veïnatge dins la Conca d´Òdena i l´Àrea Metropolitana de Barcelona. La quarta línia té relació amb la formació com a instrument de desenvolupament i cohesió social i la cinquena línia estratègica té relació amb uns serveis públics adequats a les necessitats de la població i als reptes de futur del municipi.
La Planificació Estratègica és un mètode ordenat per a produir decisions i accions que conformen i guien el que una organització (empresa, institució, territori,…) vol assolir, a partir de la perspectiva d´allò que és, anticipant-se al futur per tal de competir, adaptar-se a l´entorn i preparar-se pel canvi en un horitzó d´incerteses. A diferència de la planificació a llarg termini, la Planificació Estratègica considera l´entorn com un sistema viu i canviant. La Planificació Estratègica estimula la participació, acomoda interessos divergents, ajuda a ordenar les decisions que s´han d´emprendre i alhora garanteix una millor implementació. L´objectiu de plantejar-se és com integrar les institucions i els individus amb l´anàlisi de la situació per tal d´estructurar de manera planificada i participativa el procés d´adaptació a un futur canviant.
El Pla Estratègic d´Òdena es projecta com un pla dirigit a l´acció, que exigeix la participació i el consens majoritari de tots els agents amb capacitat de transformar el territori, i un compromís d´actuació entre aquests per tal de desenvolupar les línees estratègiques. Un Pla Estratègic ha de servir de marc de relació entre tota la ciutadania per tal que de forma col•lectiva i organitzada cadascú trobi el seu paper d´actor d´un procés que no li és aliè, i a la vegada es comprometi en el mateix, convertint la crítica en acció.