L’hort, un espai de natura i aprenentatge a l’escola Castell d’Òdena
Des de l´escola Castell d´Òdena es dóna molta importància a l´entorn com a font d´aprenentatge. Tal i com diu el PEC (Projecte Educatiu de Centre) “pretenem formar petits ciutadans sabedors i responsables del seu entorn”. És per aquest motiu que des del curs 2009-2010, es va iniciar un nou projecte educatiu amb l´objectiu de crear un petit espai on els alumnes siguin observadors directes i partícips de tots els canvis que es produeixen en un ecosistema tot fomentant el respecte envers aquest.
És el projecte d´HORT ESCOLAR.
Alguns cursos de l´escola, van començar amb un petit hort darrera l´escola on es va adequar l´espai (marcar l´espai, remoure la terra, fer les eres , adobar la terra, fer planter, etc.) i es van plantar tot tipus d´hortalisses. Com que va ser tot un èxit, es va decidir continuar en aquesta línia i engrandir el projecte per tal de que tots els cursos poguessin participar en les diferents tasques pròpies d´aquest espai.
Durant aquest curs s´han iniciat altres espais: el compostatge, els arbres fruiters, les plantes aromàtiques, el jardí de flors, la bassa, el galliner, la caseta de les eines i la vinya.
I de mica en mica s´omple la pica...i es va iniciant tot amb moltes ganes. S´està construint la bassa, s´està pensant en com pot ser el galliner, s´estan buscant materials per fer la caseta d´eines, etc. Tot suposa esforç i treball però la recompensa arriba quan se surt a l´espai de darrera l´escola i es pot gaudir d´ ell.
Com que hi ha molta feina, s´han repartit les tasques per cursos, tot tenint en compte que cada curs pugui relacionar la seva feina pel projecte de l´hort amb la programació dels continguts del seu curs.
A continuació us detallem les tasques assignades als diferents cursos:
P3 - P4
Jardí de flors ( al bulevard de l´escola)
P5
Hort d´hortalisses: adequació del terreny, fer el tancat, treure pedres, retirar les verdures i fer els cartells per a cada planta.
Galliner: cura de l´animal i neteja. Treball d´aquest.
Calendari del pagès: conèixer la temporada de cada planter.
Treball dels ocells a partir de les caixes niu junt amb els nenes i nenes de 2n.
Treball animals de l´hort (cuc de terra, formigues,etc)
1r/ P4
Creació de la bassa. Introducció d´animals i plantes per tal de formar un ecosistema (capgrossos, plantes aquàtiques, etc)
2n
Plantes aromàtiques: realització del planter a l´aula i posterior replantació a la primavera en el seu espai de l´hort.
Caixes niu: treball de la processionària i creació de caixes niu i eradicació d´aquesta plaga en els boscos propers a l´escola.
Galliner: creació del dibuix del galliner, construcció i seguiment. Cura de l´animal i neteja.
3r
Planter: Realitzar el planter i preparar-lo per a plantar l´hort
4t
Compostador: Treball a l´aula del tractament de residus. Muntatge del Compostador.
Recollir les peles de les fruites de les classes per tal de posar-ho al compostador.
Treball dels animals que neixen al compostador.
Responsables de regar l´hort tot utilitzant el reg.
5è
Arbres del pati: Classificació i realització d´ un llibre sobre els arbres del pati,fruiters i altres.
Aquest llibre servirà de consulta per els altres cursos.
6è
Creació d´una caseta d´eines: Fer la caseta, classificar les eines tot fent els cartells amb els noms.
Creació d´una petita vinya: plantar els ceps i seguiment.
A part d´aquestes tasques que hem anomenat per cursos, també s´ha de dir que estem donant molta feina a les famílies del centre: pares, mares, avis, àvies, oncles, ties, ja que col•laboren en tot allò que poden i ajuden sempre que demanem un cop de mà. Amb aquest fet assolim un altre dels objectius que té aquest projecte: implicar a les famílies en l´educació dels seus fills i filles.
També hi han col•laborat entitats i empreses que ens han donat un cop de mà, ja sigui en moviments de terres, en donacions de material o en mà d´obra o aportació d´idees. Especialment la regidoria d´educació de l´Ajuntament d´ Òdena, que ens ha dotat d´un sistema de reg automàtic i ens recolza en totes les iniciatives que li fem arribar.
L´ajuntament d´Òdena, compromès amb la millora de l´educació, dóna suport a aquest projecte educatiu i ho valora molt positivament com a experiència i complement formatiu dels infants d´Òdena.